fredag 26 juni 2009

♥ Michel Jackson ♥







Det är egentligen helt ofattbart.
Michael Jackson är död.
Oj vilken ikon han var, eller ÄR.
Det han gjort för vår tids musik är helt otroligt.

Jag minns när han 1988 skulle komma till Göteborg och vi var 4 tjejer som skulle fylla 18 det året som ABSOLUT BARA MÅSTE ha biljetter till konserteren på Eriksberg. Vi bad föräldrarna köra ner en husvagn till Valhallabadets parkering mitt i vintern när biljetterna skulle släppas (ingen av oss hade körkort ännu). Två av oss låg i sovsäck i kön och två låg och myste i husvagnen. 2-skift alltså. En hel helg mitt i vintern låg vi där i kön. Så fick vi våra biljetter och sen när det var konsertdags, var vi ju tvungna att sova en natt i konsertkön också... Ja, det var fina minnen. Men bäst minns jag såklart konserten. Det var varmt, förväntansfullt, trångt och doften av gummimattan framför scenen minns jag än idag. Som gamla fotbollsskor blandat med smält plast.

Och när King of Pop väl dök upp på scenen var det mäktigt. Otroligt mäktigt.

Vi stod långt fram i början, men sedan blev trycket alldeles för hårt och jag minns att vi backade efter ett tag. Och så fick vi tag på en drickaback och där turades vi om att stå och sjunga med i alla sångerna. För man kunde ju varenda textrad, varenda melodislinga. Och nästan varenda move ;-) Ja, det var grymt.


Vila i frid Michael. Du var och är ett musikaliskt geni och det kan ingen ta ifrån dig.

Inga kommentarer: